1067. Budapest Eötvös utca 8.
pszichologus(@)kiss-anna(.)hu
0670/617-2634
Autogén tréning

Relaxáció

A hatvanas évektől kerültek a pszichológusi szakma érdeklődésének előterébe a különféle relaxációs technikák, mint például az autogén tréning, melyeket ma már széles körben alkalmaznak.

A relaxáció ellazulást jelent. A kifejezés középkori francia eredetű szó, melynek jelentése “elengedni a rabot”. Gyűjtőneve a pszichofizikai, pszichoszomatikus, egészségvédő eljárásoknak, amik testi gyakorlatok útján lelki megnyugvást, kiegyensúlyozott közérzetet, valamint az idegrendszer beszabályozását, egészséges működését érhetjük el. A testi, lelki, szellemi egyensúly helyreállítását, valamint a pszichofiziológiai működés rendezését a testi lazításon és a testi-lelki élmények tudatosításán és feldolgozásán keresztül érik el.

Hatásmechanizmusuk:

  1. Az izomellazulással csökken a szorongás, a stresszhormonok szinte, valamint a pulzus és a vérnyomás. Fokozódnak az emésztési folyamatok, csökken a koleszterinszint, stb.
  2. Az agy elektromágneses aktivitása, vagyis az agyhullámokra az alfa hullámtevékenység (8-12 Hz) jellemző a relaxált állapotban. A hétköznapi, éber állapothoz (13-30 Hz) képest módosult tudatállapot jön létre.
  3. A szervezet fogékonyan reagál módosult tudatállapotban a képzeleti gondolkodásra.

Relaxált állapotban a tudat tágul az önmegfigyelés számára. A logikus-racionális kontroll felfüggesztődik és előtérbe kerül a képi-analógiás gondolkodás. A cél a belső világ harmonikus átrendeződése, saját lehetőségek életre keltése, önérték érzés növelése, és az énerő fokozása.

Autogén tréning

Az autogén tréning módszer kidolgozása J. H.  Schultz (1928) nevéhez kapcsolódik. A módszer a relaxációs eljárások közé tartozik. Az eljárás elnevezése az “autogén” vagyis “önmagából eredő”, “önerejéből való” és a “tréning” vagyis “gyakorlást igénylő” kifejezésekből származik.

Az autogén tréning egy olyan módszer, mely a testi ellazulás által a pszichikai egyensúly helyreállítását célozza. Szorongásos problémák (pl.: pánikroham) és pszichoszomatikus tünetek esetén is hatékony relaxációs technika.

Az autogén tréning 2-3 hónap alatt elsajátítható módszer. A relaxációs terápia hetente 1×50 perces óra keretében történik. Az órák közti időben naponta kétszer kb. 10 perces otthoni gyakorlás szükséges. Hatékonysága nagyban függ a gyakorlások mennyiségétől, rendszerességétől.

Olyan személyiségfejlesztő módszer, melyet mindennapi életünkbe beépítve, rendszeresen alkalmazva tesi-lelki egyensúlyunk támogatója lehet.

Az autogén tréning hatása:

  • 10-15 perc relaxálás 2-3 óra alvással ér fel, így elősegíti a felfrissülést, a pihenést
  • segíti a stresszel való hatékony megküzdést, így a nehéz élethelyzetekben is segítségünkre van
  • mélyebb önismeretre tehetünk szert, ami által fokozódik önbizalmunk és javulnak a kapcsolataink
  • fokozza a teljesítményünket, így javulhat a koncentrációképesség, fokozódhat a kreativitás

Az autogén tréning alkalmazása kiegészülhet úgynevezett pozitív célformulák használatával is. Pozitív állításokat, szuggesztiókat fogalmazunk meg saját magunk számára, és az ellazult állapotban ezeket ismételjük. A szervtréning során pedig célzottan foglalkozunk egy bizonyos szervvel, testrésszel, problémás területtel, elősegítve a helyes működését.

Forrás: Németh-Szőnyi (2015). Relaxációs-és szimbólumterápiák In: Szőnyi G. A pszichoterápia tankönyve.
Magyar Relaxációs és Szimbólumterápiás Egyesület honlapja

Telefon: 0670/617-2634
1067. Budapest
Eötvös utca 8