1067. Budapest Eötvös utca 8.
pszichologus(@)kiss-anna(.)hu
0670/617-2634
Önismeret

Aki a víz tükrébe pillant, először saját képmását látja. Aki elmegy saját magához, az kiteszi magát annak, hogy találkozik önmagával. A tükör nem hízeleg, híven mutatja azt az arcot, amelyet a világnak soha nem mutatunk. (…) Ám a tükör a maszk mögé lát.

Carl Gustav Jung

Önismeret:

Az önismeret saját magunk megértése a megismerésén keresztül, így a fogalom egyfajta törekvést is jelent. Törekvést arra, hogy válaszokat adjuk az olyan kérdésekre, mint például:

  • Ki vagyok?
  • Mit akarok elérni az életben?
  • Miben vagyok jó?
  • Miért kerülök újra és újra egy adott helyzetbe?

Lehetőséget ad, hogy feltérképezzük erőforrásainkat, lehetőségeinket és így reális célokat állítsunk magunk el, melyeket képesek vagyunk megvalósítani. A megfelelő önismeret elősegíti, hogy megfelelő társat találjunk magunknak, vagy épp olyan hivatást válasszunk, amelyben jól érezhetjük magunkat.
Összességében egy magunkra vonatkozó bölcsesség, ami lehetővé teszi az életünkben felmerülő kihívásokkal, krízisekkel való hatékony megküzdést, valamint elősegíti a fejlődéshez szükséges változás létrejöttét.

Az önismeret fokozatai

Az önismereti útnak rengeteg útja van, valamint eltér abban is, hogy tudatosítjuk-e a magunkról szerzett információt vagy sem.
Első fokozata a könnyebben hozzáférhető információkat tartalmazza, például érdeklődési körünket, vagy bizonyos képességeinket. A második fokozaton a múltba tekintés elengedhetetlenné válik, múltunk és jelenünk közötti kapcsolat feltérképezése útján juthatunk ide.  Megismerhetjük a saját egyéni történetünket.
A harmadik fokozat a társas szint, mely során a társas környezetben való megfelelésünkkel, az ott elfoglalt helyünkkel, szerepeinkkel szembesülhetünk, vagyis hogyan látom magamat és hogyan látnak mások.

Az önismeret útjai

Rengeteg lehetőségünk van az önismeretünk gyarapítására.

Eszközként szolgálhatnak a tapasztalataink, melyek tudatosítása mélyítheti a magunkkal kapcsolatos tudásunkat. Önmegfigyelésünket alkalmazhatjuk a mindennapi helyzeteinkben, mely által tudatosíthatjuk a reagálásainkat, érzéseinket, gondolatainkat egy-egy helyzettel kapcsolatban.

További lehetőséget nyújtanak a különböző elvonulások is, melyek egy hétköznapitól teljesen eltérő helyzetet teremtenek. Megismerhetjük ilyenkor például a technikai eszközöktől való szeparáltságra való reagálásunkat, vagy pedig az intenzív lelki munka hatását. Fontos azonban, hogy olyan elvonulást válasszunk, melyet hozzáértő, felkészült szakember vezet, aki segíteni tud az esetlegesen felmerülő nehézségeink során.

Bizonyos esetekben érdemes pszichológus segítségét kérni azért, hogy új nézőpontból pillanthassunk saját személyiségünkre, melyet megtehetünk különböző önismereti csoportokban vagy egyéni ülések formájában is. Kiváló eszköz lehet például az OH kártya, vagy a szimbólumterápia.

Ismerd meg magadat. Semmit sem túlságosan. Légy ura lelkednek. Kerüld az igazságtalanságot. Igazul tanúskodj. Keresd a hírt. Dicsérd az erényt. Cselekedj igazságosan. Szeresd barátaidat. Védekezz ellenségeid ellen. Gyűlöld a gőgöt. Beszélj tisztességesen. Könyörülj a segélykérőkön. Valósítsd meg célodat. Légy ura asszonyodnak. Senkit ne nézz le. Tiszteld a felsőbbséget. Hajolj meg az istenség előtt. Ne büszkélkedj erőddel. Gazdagodj igazságos úton.

Delphoi jósda homlokzata

Telefon: 0670/617-2634
1067. Budapest
Eötvös utca 8