1067. Budapest Eötvös utca 8.
pszichologus(@)kiss-anna(.)hu
0670/617-2634
Stressz

Dr. Selye János nevéhez fűződik a stressz fogalmának meghatározása, mely minden olyan tényezőt magába foglal, ami képes megbontani egy személy testi-lelki egyensúlyát.

A hétköznapi életünkben stresszkeltő események lehetnek, de ezek hatása nagyban függ attól, hogy a személy számára mit jelent az adott esemény:
  • Párválasztás (pl.: intimitástól való félelem, elköteleződéstől való félelem, kezdeményezés nehézsége)
  • Párkapcsolat (pl.: szexuális vágy hiánya, konfliktus a párjával, féltékenység)
  • Pályaválasztás
  • Teljesítménybeli nehézségek (pl.: vizsgaszorongás, tanulási nehézségek, állásinterjú előtti szorongás)
  • Munkahely (pl.: konfliktus a főnökkel, munkatársakkal, anyagi elégedetlenség, megbecsültség érzésének hiánya, túlterheltség, munkanélküliség, karrierbeli elakadás)
  • Veszteségek, betegségek (pl.: közeli hozzátartozó betegsége, halála, saját betegség)
Selye János modelljében a stresszhez három szakaszon keresztül alkalmazkodunk:
  1. Alarm reakciót indít be a stressz érzékelése, ilyenkor védekezésbe vagy menekülésbe fogunk.
  2. Ellenállás: A stresszt kiváltó tényező folyamatos jelenlétéhez való alkalmazkodást biztosítja.
  3. Kimerülés szakasza során a szervezet felélte tartalékait a stresszel való megküzdés következtében. Megjelenhetnek ilyenkor stresszel kapcsolatos betegségek, például olyan pszichoszomatikus betegségek, mint a fekély, magas vérnyomás, szívinfarktus.
Stressz hatása:

A stressz károsító hatása főként az immunrendszer esetében érhető tetten, melynek legyengülése esetén különböző betegségek jelenhetnek meg. Az érzelmeknek közvetlen szerepe van a betegségek kialakulását tekintve.

A stresszes embert ellazulásra, megnyugvásra való képtelenség, állandó feszültség jellemzi. Pszichoszomatikus tünetek is társulhatnak hozzá, például fejfájás, hát- és vállfájdalom, gyomorproblémák.

A tartós stressz fennállása továbbá növeli a szorongás, a depresszió, a félelem, a harag és a fásultság megjelenését.

Mit tegyünk a stresszel?

A stresszkeltő események jelenléte természetes része az életünknek, a válaszunk azonban nagyban függ személyiségünktől, érzelmi és gondolati beállítódásunktól, világnézetünktől.
Megküzdésnek nevezzük azt a folyamatot, amikor valaki szembeszáll a stresszel, megpróbálja legyőzni a külső vagy belső fenyegetést. A hatékony megküzdés hosszútávon pozitívnak tekinthető, mivel új készségek, képességek elsajátításához vezet.
A megküzdés lehet problémaközpontú vagy érzelemközpontú. A problémaközpontú megküzdés esetén a személy úgy érzi, hogy képes befolyásolni a helyzetet, így értékeli a problémát, lehetséges megoldási módokat dolgoz ki, majd végrehajtja a kiválasztott viselkedést.
Az érzelemközpontú megküzdés célja a stresszkeltő esemény érzelmi reakcióinak enyhítése, a helyzet értelmezésének a megváltoztatása. A kellemetlen érzések csökkentésére tett kísérletek különböző minőségűek lehetnek (pl.: támaszkeresés a közeli ismerősök által, alkohol, drog használata).

Pszichológus segítségével növelhető a stressz- és szorongástűrő képesség. A stressz kezelésére több módszer is létezik, így például a különböző relaxációs technikák (pl.: autogén tréning).

Hívjon, ha vissza szeretné szerezni a kontrollt az élete fölött!

Telefon: 0670/617-2634
1067. Budapest
Eötvös utca 8