Mikor érdemes pszichológushoz fordulni?

A címben szereplő kérdést megválaszolhatnánk úgy is, hogy felsorolunk egy rakás problémát, de ez a cikk nem erről fog szólni. Szerencsére leáldozni látszik annak az időnek, amikor az emberek csak akkor kérnek pszichológiai segítséget, ha valamilyen komolyabb pszichés megbetegedéstől (pl.: depresszió) vagy valamilyen nehéz élethelyzettől (pl.: gyász) szenvednek.

Miben lehet segítségére a pszichológus annak, aki alapjában véve jól érzi magát, elégedett az életével? Álljon itt most a teljesség igénye nélkül 10 példa:

Önmagammal való kapcsolat
  1. Hogy jobban megértsem és elfogadjam önmagamat
    Sokaknak okoz problémát az önelfogadás. A terápia segítséget jelenthet abban, hogy az önbecsülés felé vezető útra lépjünk és a boldogságunkat prioritásként kezeljük.
  2. Egy óra a héten, amikor önmagamra fókuszálhatok
    A terápiában megismerhetjük önmagunkat és a jelen gondolatainknál, érzéseinknél mélyebbre áshatunk, de megtanulhatunk egy rég elfeledett praktikát is, vagyis azt, hogy milyen “csak” ülni és létezni. Egy óra a héten, ami csak rólunk szól.
  3. Fontos készségeket gyakorolhatok
    Ilyen készségek lehetnek például az érzelemkifejezés, vagy az asszertivitás (erőszakmentes kommunikáció, ötvözi az önérvényesítést a mások érdekeinek figyelembevételével), melyek megtanulására, begyakorlására biztonságos teret nyújt a terápia.
    Mit is jelent a biztonságos tér? Egy olyan helyzetet, melyben mindenféle kockázat nélkül, a fontos kapcsolatainkat nem veszélyeztetve alakíthatunk ki újabb viselkedésmódokat. A tanulási folyamatunk közben pedig folyamatos visszajelzésekre számíthatunk.
Kapcsolatok
  1. A párkapcsolatom ápolása miatt
    Sokan élnek hosszú évek óta működő kapcsolatban mégis lehet, hogy nem nyújt már akkora örömöt, mint korábban. A párkapcsolati tanácsadás lehetőséget ad arra, hogy javítsunk a kommunikációnkon, vagy pedig új módokat találhatunk arra, hogy visszahozzuk a szenvedélyt, erősíthetjük az összetartozásunkat.
  2. Jobb szülővé akarok válni
    Bár sokan kritizáljuk a szüleinket mégis a saját nevelési stílusunkban vissza-visszaköszönhetnek bizonyos kritizált jegyek, melyeket gyermekkorunkban lestünk el. A terápia kizökkenthet a régi kerékvágásból és segíthet abban, hogy olyan szülőkké váljunk, amilyenek szeretnénk lenni.
Karrier, életcél
  1. Gyarapítani akarom a karrieremet
    Megeshet, hogy már egy munkahelyen nem érezzük jól magunkat vagy csak egyszerűen másra vágyunk, mégis nehéz lehet váltani. Rengeteg visszatartó erő (pl.: bizonytalanságtól való félelem) lehet, ami eltántorít minket a változtatástól. A terápia támogatója lehet egy egészséges váltásnak.
  2. Meg akarom találni az életem célját
    Gyakran megkérdezem a környezetemben lévőktől, hogy mit gondolnak mi lehet az életük célja, értelme. Mégis miért kelnek fel reggelente? A kérdésemre gyakran döbbent csönd a válasz.
    Ahhoz, hogy megtaláljuk, hogy kik is vagyunk mélyen legbelül, hogy feltárjuk a legbelső vágyainkat, hogy mi lehet a szenvedélyünk, vagyis mély önismeretet szerezzünk, érdemes pszichológushoz fordulni.
Egészség
  1. El akarok érni egy célt a sportban
    A fizikai erőnlét nem csak fizikai, de mentális alapokat is megkíván. (Nem hiába külföldön már egyre jobban elterjedt, hogy a profi sportolók pszichés támogatást is kapnak.)  Egy-egy ilyen jellegű cél elérése során is érdemes lehet pszichológushoz (pl.: sportpszichológus) fordulni, aki segít az esetleges úttorlaszokat eltüntetni.
  2. Életmódot akarok váltani
    Egy-egy új szokást nehéz lehet elsajátítani, beépíteni az életünkbe, még akkor is, ha az egészségünk múlik rajta (pl.: különböző táplálkozási szokások, rendszeres sport). A változás folyamatában is érdemes lehet pszichológus támogatását kérni.
Elengedés és megbocsátás

Az egyik legfontosabb indokot a végére hagytam. Nehezteléseink, haragunk éveken át tartó hordozása rengeteg fizikai, érzelmi és kapcsolati következménnyel járhat. A terápia által ezek az ügyek feloldhatóvá válhatnak és továbblépve rengeteg tehertől szabadíthat meg.